Tänkvärt

You never know how strong you are until strong is the only option

lördag 9 januari 2016

Nytt år fortsatta utmaningar!

Mitt år började med smärta i form av förkalkningar i höger axel (frozen shoulder). Jag har ju haft svårt med rörelsen i höger arm allt sedan behandlingarna började i höstas, och så över en natt blev jag helt stel i armen/axeln. Vilken smärta, den är hemsk!!! Hade först kontakt med min sjukgymnast i Jönköping, men efter några dagar utan någon förbättring pratade jag med en av mina läkare och hon skickade en remiss på akutröntgen. När resultatet kom så var det dags för vårdcentralen att ta vid för att behandla med cortisonspruta i axeln. Hm jag gillar ju inte sprutor i vanliga fall så tanken att få en i en axel som värker enormt kändes hemskt. Men så fick det bli, och nu en dag senare har det faktiskt blivit lite bättre och så ont gjorde det inte. Tänk så man kan jaga upp sig för något man inte har kunskap om  utan bara förutfattade misstankar om. På tisdag ska nästa kur med cellgifter tas, så jag hoppas att detta nu inte påverkar mina värden på ett negativt sätt så vi måste skjuta fram behandlingen. Men det får jag veta efter nästa blodprovstagning.

Till något helt annat...När man som jag går hemma blir det ju enkel tittande på tv, speciellt när man begränsas av värk. Så jag har fastnat i alla möjliga matlagningsprogram och inspireras att testa nya maträtter och framförallt experimentera själv. Så nu har jag börjat testa black garlic, eller som å svenska svart vitlök...det blir ju lite märkligt på svenska svart vitlök! Än sålänge har jag bara testat den en gång men det blev lyckat så det är bara att fortsätta, kan till och med användas i glass.


Nu när vi kommit in i januari börja kroppen längta efter våren och i mitt fall även tankarna på vad jag ska så. Därför har jag nu börjat prenumerera på "Allt om trädgård" har just fått första tidningen, å jag får väl göra som det står...Tjuvstarta våren" återkommer med vad det innebär. Nu ska jag lägga mig.

Puss och kram
/ Susanne

1 kommentar:

  1. Men hallå!!! Jag har ju inte fått min tidning.... får nog kolla upp det. Klart att man måste tjuvstarta våren.... såg fina aklejor på odla.nu idag. Man kanske skulle sätta sig och göra sig ett gäng med krukor - nu när jag har en krukmakare! Bra att sprutan hjälpte mot värken. Den där vitlöken låter spännande - vitlöksglass, tja varför inte =) Kram från ett ny skottat Skogsliden

    SvaraRadera