Tänkvärt

You never know how strong you are until strong is the only option

fredag 17 januari 2014

Vilken natt!

Denna natten går till historien för mig som den med mest jobbiga vad gäller problem med smärtlindring. Ungefär vid 23.30 på torsdagskvällen började jag få ont i sidan, liten som en sträckning. Det blev varmt och började värka så sakta. Gick lite grann för att sträcka ut kroppen lite mer och tyckte nog att lite av verken försvann. Men sen när jag skulle ta av mig tröjan så upptäckte jag att var en stor blöt och blodig fläck på den i höjd med skuldran. Pratade med sköterskan och värken började tillta så hon kallade på narkosläkaren. Det visade sig vara så att ryggbedövningen glidit ur sitt läge och vätskan pressades ut under omslaget. Så det var bara att lägga om den igen, vilket jag tycker är lagom kul. Men visst alternativet hade varit att ha väldigt ont och det ville jag såklart inte. Sagt och gjort, lite förberedelser och när allt var klart var klockan 02.00 och jag var verkligen trött. tyvärr tog det inte slut där, nej slangen hade återigen kommit fel och bedövade inte alls rätt område, kände faktiskt ingen bedövning alls. Efter lite diskussioner fram och tillbaka så provade läkaren att dra utslangen en centimeter och gav en extra dos smärtlindring. Resultatet: kraftig yrsel och hela jag började skaka och ögonen bara flimrade, väldigt obehaglig känsla men det avtog efter någon minut. Suck, ännu tröttare och ej smärtlindrad, för nej det funkade inte!
Trött som jag var önskade jag få tillfällig smärtlindring intravenöst bara för att få en chans att vila och fundera på om en ny ryggbedövning skulle läggas. 40 minuter senare hade jag tillräckligt ont för att säga till mig själv..."du fixar detta en gång till, skärp dig"...så fick det bli. Klockan 05.00 var vi till slut färdiga och äntligen kunde jag känna att bedövningen kom till sin rätt.
Somnade ganska omgående och sov 1h 30 minuter för att vakna med ny värk, trodde inte det var sant hur kunde det vara möjligt???
Tack och lov hade det bara blivit en miss i kommunikationen så pumpen var inte påslagen, säga vad man vill om det men jag blev överlycklig över att det var en så enkel sak att återställa. Och det kan jag säga att så som sköterskorna och narkosläkaren tog hand om mig kan jag bara ge högsta betyg!
Tack alla inblandade, ni gjorde ett fantastiskt jobb den natten
 
Idag har jag varit trött och sov lite extra på förmiddagen och en kort stund på kvällen, nu är klockan 23.00 och jag är trött men ville skriva av mig lite.
 
Miljön till trots blir det ikväll lite "fredagsmys" tack Monica...och nu är mina fötter lite lenare ;)
 
Nu kommer John Blund
Puss och Kram
Susanne
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar